Aflevering 15: Vol vertrouwen naar school, wat is er daarvoor nodig?

Luister naar de podcastaflevering.

Ondertussen is het nieuwe schooljaar in België alweer voor de derde week bezig.

Vele kinderen gaan met veel goesting naar school, maar dat geldt jammer genoeg niet voor iedereen. Wat er nodig is om krachtig en vol vertrouwen naar school te kunnen gaan? Dat hoor in deze aflevering van de Samen Groeien Podcast.

Liever lezen? Hieronder vind je ook een korte samenvatting:

 


 

Veel

Nieuw schooljaar wilt zeggen: nieuwe juf, nieuw lokaal, nieuwe regels, misschien zelfs nieuwe klasgenootjes, een nieuw gebouw, een nieuwe speelplaats. Dat zijn heel wat veranderingen voor een kind.

Sommige kinderen leven net op door al die veranderingen, anders hebben heel wat meer tijd nodig, voelen zich onzeker, bang en willen liever niet naar school..

In deze aflevering deel ik jullie graag 4 basisvoorwaarden die kinderen nodig hebben om vol vertrouwen naar school te kunnen gaan. Of het nu de start van een nieuw schooljaar is of niet, deze basisvoorwaarden gelden altijd en overal. Ook wanneer ze ergens gaan spelen of naar een hobby gaan.

 

1) Is het hier ok voor mij? Voelt het hier veilig?

Door de talenten van je kind te kennen zal je als ouder al best goed kunnen weten wat je kind nodig heeft om het veilig te hebben.

Kinderen hebben ‘scan-tijd’ nodig: de tijd die ze nodig hebben om te peilen of de plek waar ze zijn veilig voelt.

  • Kan ik direct kunnen meedoen met een spel (aansteker)
  • Zijn er vriendjes in de buurt? (groepsdier en trouwe vriend)
  • Is er een leuke sfeer, rustige speelplaats, iedereen goed gezind, geen ruzie maken? (sfeervoeler)
  • Zoekt er iemand verbinding met me? (bruggenbouwer)
  • Is het verloop van de dag wel duidelijk, weet ik wat me te wachten staat? (planmaker)
  • Houdt iedereen zich aan de regels? (zinzoeker)

We kunnen er op inspelen, maar we kunnen niet alles voorzien. Onze kinderen moeten ook leren omgaan met andere situaties.

Maar we kunnen wel altijd en altijd opkomen voor de noden van ons kind.

Wanneer je de talenten kent, weet je al voor een groot stuk wat ze nodig hebben om zich veilig te voelen.

Wat kan jij doen als ouder?

Toon begrip, benoem wat je ziet (wat voel je juist en waar komt het van) en link het aan de talenten

  • de speelplaats is precies een beetje druk he

  • da’s lastig voor je hé als ze zich niet aan de regels houden

  • dat lawaai moet wel pijn aan je oren doen

Geef hen de nabijheid wat ze nodig hebben om het toch te kunnen

Verbind met de juf, de ouders, je kind (zoek oogcontact, doe een gesprekje)

Ga niet versmelten met de gevoelens van je kind, maar geef je vertrouwen. Laat hen zien dat het voor jou ook veilig is.

2) Mag ik mezelf zijn?

Word ik helemaal gezien?
Is er plaats voor al mijn talenten?
Kent de juf mijn talenten?

Bijvoorbeeld:

  • ‘Ik ga niet niet graag naar school want ik moet daar de hele dag stilzitten.’ – talent van bewuste beweger wordt niet gezien

De beste scholen zijn de scholen die kinderen de ruimte geven om te bewegen tijdens het leren

Jürgen Peeters

  • ‘Ik vind school saai.’ -> Niet al mijn talenten mogen er in actie komen
  • ‘We moeten dat zoveel.’ -> Ik krijg te weinig beslissingsrecht, talent van uitblinker als ik dat wil krijg te weinig ruimte.

Kinderen kunnen pas zichzelf zijn, als de dat van anderen ook mogen.

Klaar Hammenecker

3) Voel ik me geaccepteerd en geliefd?

Elk kind wilt graag gezien zijn met alles wat hij is: emoties, valkuilen, scherpe kantjes en sterktes.

Talenten hebben valkuilen en wanneer die valkuilen verkeerd geïnterpreteerd worden, kan een kind echt het gevoel krijgen dat het niet goed genoeg is, of dat wat hij doet ervoor zorgt dat hij minder graag gezien wordt.

  • kinderen met talent van foutenspeurneus worden betweters en pietje preciezen
  • kinderen met het talent van bewuste beweger worden de stoorzenders van de klas omdat ze niet kunnen stilzitten,
  • net als de kinderen met het talent van aansteker die in hun enthousiasme een overvloed aan energie mee brengen en hun beurt niet kunnen afwachten en ongeduldig zijn
  • kinderen met het talent van sfeervoelers worden de flauweriken en die dat altijd bang en verlegen is

Op die manier worden ze afgerekend op wie ze zijn, zo nefast voor hun zelfbeeld en dus hun zelfvertrouwen

Leer de taal van de liefde van je kind/leerlingen spreken (zie aflevering 13 van deze podcast) waardoor elk kind zich geliefd voelt.

4) Zal het me wel lukken?

Kan je kind vertrouwen op zijn capaciteiten en talenten?
Krijg je kind voldoende kansen om het zelf te doen?
Is het niet te moeilijk maar ook niet te gemakkelijk?

Kinderen hebben succeservaringen en autonomie nodig om te kunnen en leren vertrouwen op hun capaciteiten.
Er is wel een verschil tussen kunnen en aankunnen: je kind heeft de vaardigheid wel maar nog onvoldoende vertrouwen.
In aflevering 7 van de Samen Groeien Podcast vertel ik je wat zit er allemaal achter ‘ik kan dat niet’ zit.

Wat heeft je kind nodig om het zelf te kunnen? Wat zit er in de weg waardoor het niet lukt?

Inge haar zoon vertoont clownesk gedrag in de klas, plaagt andere kinderen en gaat met heel grote tegenzin naar school – tijdens de Q&A in de Samen Groeien Academie kwamen we erachter dat hij op school te weinig uitdaging krijgt en dus op een andere manier op zoek gaat naar prikkels. Ze gaat het gesprek aan met de school zodat ze samen op zoek kunnen naar meer uitdaging voor haar zoon.

NIET VERGETEN!

Je vormt een team: jij, je kind, en de leerkracht. Iedereen werkt samen aan het welbevinden van je kind.

Reik uit, vraag een gesprek en kijk samen met de leerkracht en het zorgteam wat er mogelijk is om je kind met meer vertrouwen naar school te laten gaan.

Wil jij de talenten van je kind leren kennen?

Wil jij weten hoe je vanuit de talenten van je kind kan zorgen voor de veilige omgeving?

Wil je ontdekken wat je kind allemaal nodig heeft om vol vertrouwen naar school te gaan?

Schrijf je dan in voor de Samen Groeien Academie.
De deuren gaan open op donderdag 16/9 en vrijdag 17/9.

Je kan alle info hier vinden.
Nog vragen? Stuur me dan een mailtje (katrien@katrienvancampenhout.be) en ik beantwoord ze me veel plezier.


Tags


Deze vind je misschien ook interessant: 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!