fbpx

Aflevering 7: De 5 boodschappen achter ‘Ik kan dat niet!’

Kinderen met faalangst zeggen te pas en te onpas ‘Ik kan dat niet!’. 
In deze aflevering ontdek je wat ze met die uitspraak ècht willen zeggen, welke boodschap er achter zit en wat ze nodig hebben. 
Enjoy! 

Lees je liever? De volledig uitgeschreven podcast vindt hieronder als blog.

BLOG:
De 5 boodschappen achter ‘ik kan dat niet!’

Kom Vik, we gaan je maaltafel van 7 oefenen.
Hij kijkt je aan en zegt: ‘Ik kan dat niet, mama’.
‘Natuurlijk kan je dat.’
‘Neen, ik kan dat niet’.

Voor je het weet loopt hij weg en ontstaat er een fikse ruzie tussen jou en hem. Maar wat wilde Vik daar nu eigenlijk mee zeggen? Wat bedoelde hij met: Ik kan dat niet?

Je ontdekt het in deze aflevering van de blog van de Samen Groeien Podcast!

Ik kan dat niet wordt bij kinderen met faalangst vaak uitgesproken:

‘Wil je de afwasmachine leegmaken? Ik kan dat niet!’
‘Kom we gaan samen nog wat sommen oefenen? Ik kan dat niet!’
‘Ga je je boekbespreking eens maken? Ik kan dat niet!’
‘Wow dat is een hoge glijbaan? Ik kan dat niet!’
‘Wil je met de chiro mee op kamp? Ik kan dat niet!’

Wanneer kinderen zeggen ‘ik kan dat niet’ dan geven ze je daar een heel duidelijk signaal mee.
Welke boodschap geeft je zoon of dochter je dan?
Ze durven niet, ze willen niet, het is te moeilijk, ze kunnen het echt niet, nog niet, ze denken dat ze het niet kunnen, ze hebben er geen zin in, de timing is niet goed, ze willen hulp, ze weten niet hoe er aan te beginnen.

Sommige kinderen willen zichzelf beschermen door die uitspraak te doen: ze willen niet dom overkomen, ze willen geen bangerik of flauwerik zijn, ze willen niet laten zien dat ze het zien kunnen.
Sommige kinderen zeggen te pas en te onpas ‘ik kan dat niet’.
Omdat het al bijna als een stopwoordje wordt gebruikt, zonder een echte betekenis, of omdat ze er dan gewoon het gemakkelijkste van afkomen.
En afhankelijk van de talenten van je kind zal hij gemakkelijk ‘ik kan dat niet’ zeggen.

Door de talenten van je kind te kennen zal je ook gemakkelijker de boodschap achter de ‘ik kan niet’ zin begrijpen.
Ik neem je mee in enkele verschillende boodschappen die een kind geeft met de uitspraak ‘ik kan dat niet’

1.Ik kan dat niet (ik wil dat niet)

Kinderen met het talent ‘uitblinker als ik dat wil‘ en ‘rots‘ weten heel goed wat ze wel en niet willen en welke weg ze ze willen volgen.
Als je hen dan een opdracht geeft of iets wilt laten doen dat niet op dat pad ligt of wat ze niet willen doen, dan betekent de ‘ik kan dat niet’ eigenlijk ‘ik wil dat niet’
Dat gedrag kan koppig lijken, maar ze volgen hun gevoel en geven hun grens aan.

Maar het kan ook omgekeerd zijn:
Ik wil dat niet, kan de ‘ik kan dat niet’ wat verdoezelen. Door hun eigenschap van hun talenten bewust te gebruiken wordt de aandacht afgeleid van het feit ze misschien iets echt niet kunnen.
“Want als je zegt dat iets niet wil, dan hoef ik niet te zeggen dat ik iets niet kan of dat ik het dat heel moeilijk vindt.”
Beter koppig, dan onhandig op koppig denk ze.

2.Ik kan dat niet (ik durf dat niet)

Spring maar naar beneden ! Ik kan dat niet
Klauter maar naar boven! Ik kan dat niet!
Zeg je spreekbeurt eens op? Ik kan dat niet!

Niet kunnen betekent ook vaak niet durven. Misschien had je kind eerder een onaangename ervaring, was je kind gevallen of hadden klasgenootjes je zoon of dochter uitgelachen Dat gevoel willen ze vermijden door de hele activiteit te vermijden en dus te zeggen ‘ik kan dat niet’.

Tijdens onze ravotdagen en kampen zagen we ook soms kinderen die dat ravotten niet gewoon waren waardoor ze geen vertrouwen konden hebben in de bewegingen, kunde van hun lichaam, hun evenwicht. Ze hebben onvoldoende motorische bagage waardoor ze de activiteit niet durven. Dus misschien hebben ze het dan nodig dat ze andere kinderen observeren of hulp krijgen van jou.

Daarom dat ik zo’n grote voorstander ben voor het in het klimmen van bomen, klimmen over rotsen. Natuurlijk moet de veiligheid bewaakt worden, maar wat is er mis met af en toe een schram en een buil? Niets levensbedreigend he, toch?

De reden waarom deze kinderen niet veel konden ravotten kan ook andere redenen hebben, maar er is er eentje waar kinderen met het talent van sfeervoeler last van hebben. Soms voelen ouders zich zelf angstig over een bepaalde situatie en omdat hun kind het talent van sfeervoeler heeft, voelen de kinderen de angst van de ouder.

Dit geldt ook voor kinderen die onvoldoende zelfstandigheid van ouders krijgen omdat de ouders hun angst projecten op de kinderen. Daardoor kunnen kinderen een angst ontwikkelen voor nieuwe dingen en dingen die ze alleen moeten doen.

Daardoor hebben deze kinderen veel nabijheid nodig, hebben ze hulp nodig en willen ze niet alleen zijn.

In de Samen Groeien Academie gaan ouders onderzoeken of de angst van de kinderen, hun eigen angst is en gaan we samen op zoek naar een oplossing.

Ik kan dat niet, ik durf dat niet, kan ook worden getriggerd omdat kinderen een opdracht moeten doen waar ze nog niet aan toe zijn. Kinderen met het talent van grenzenverlegger zien daar een uitdaging in, en in combinatie met het talent van doorzetter zullen ze blijven proberen tot het lukt. Maar ook kan de taak voor het talent van grenzenverlegger nog een te grote uitdaging zijn.

Kinderen die angstig zijn zeggen vaak al voor ze aan de activiteit dat ze het niet durven, en soms zelfs nog voor ze weten wat er verwacht wordt of wat ze moeten doen. Ze blokkeren volledig, ze schieten in de paniekzone en willen zich zo snel mogelijk weer comfortabel voelen. In de Academie leer je als ouder hoe je je kind vanuit zijn of talenten stapje voor stapje naar die lefzone krijgt.

3.Ik kan dat niet (ik kan dat nog niet)

De juf geeft een oefening in de klas om voor de start van de nieuwe leerstof te polsen naar de verschillende niveaus van de klas. Tuur ziet de oefeningen en zegt ‘ik kan dat niet’ Net zoals zaadjes in de moestuin elk op eigen ritme kiemen, Spinazie zaadje neemt zijn tijd, terwijl waterkers de volgende dag al kiemt. Net zo bij kinderen. Elk kind ontwikkeld op zijn eigen tempo. Sommige kinderen zijn snel weg met iets, anderen hebben meer tijd nodig.

Kinderen met het talent van doordenker hebben meer tijd nodig om inzicht te krijgen in leerstof of in situaties, ze hebben tijd nodig om die puzzelstukjes te plaatsen in hun hoofd.
Kinderen met het talent van ideeënfontein daarentegen zijn een krak in snel verbanden zien. En zien die linken heel snel en dat niet alleen, ze zien ook verbanden dat anderen niet zien.
Of kinderen met het talent van bewuste beweger kunnen motorisch sterker aangelegd zijn dan anderen, maar ook dat hoeft zeker niet zo zijn.

Dus misschien lukt het volgende week wel, of volgend jaar. Misschien hebben ze extra hulp nodig, gericht oefenen. Ze kunnen het gewoon op dit moment NOG niet. En hen dat zeggen dat dat ok is, geef ook aan hen veel rust.

4.Ik kan dat niet (ik kan het nog niet goed genoeg)

Sofie kijkt hoe anderen prachtige schilderwerken maken en denkt bij zichzelf ‘ik kan dit niet’
Victor is niet tevreden met een 7 op tien. ‘Zie je wel, ik kan dat niet!’ (want in zijn hoofd is 9/10 het minimum of is zijn vader pas tevreden met 9/10 of 10/10)
Lisa wordt gevraagd mee op te ruimen, maar zegt ‘ik kan dat niet’ ( de vorige keer kreeg ze alleen maar te horen wat ze niet goed had gedaan)

Kinderen met het talent van foutenspeurneus zien vanzelf wat er beter kan. Vooral bij anderen, maar ook bij zichzelf. Ze worden niet graag op fouten gewezen en zullen er alles aan doen om er voor de zorgen dat hun werk goed uitgevoerd wordt. Ze verwachten dat van zichzelf en van anderen.

Natuurlijk is dat een talent! Ze hebben oog voor detail, ze werken grondig, zijn punctueel en werken nauwkeurig en vaak ook geconcentreerd.

De valkuil van dat talent is dat ze te hard kunnen gaan focussen op wat er nog niet goed gaat en snel denken dat ze iets niet kunnen. Of dat ze iets niet goed genoeg kunnen, omdat ze bang hebben dat ze het niet perfect zullen doen. En dat bereiken is niet altijd mogelijk en eigenlijk ook heel vermoeiend.

Of het kind met het talent van beeldorganisator. Ze weten al perfect hoe datgene ze zullen doen, er zal gaan uitzien. Maar wat als ze dat ideaalbeeld niet kunnen verwezenlijken?

Achter de ‘ik kan dat niet’ kunnen dus verschillende zaken schuil gaan:

  • ik heb jouw hulp nodig
  • ik ga mijn eigen verwachting niet kunnen inlossen, dus ga ik falen
  • en in het geval van het talent van beeldorganisator: ik kan het nog niet

‘Ik kan dat niet’ wordt dat de beste oplossing om er tussenuit te muizen.

In de Samen Groeien Academie leer jij hoe je als ouder met de valkuil van het talent van foutenspeurneus en beeldorgansiator kan omgaan en wat je kind kan doen om zijn blik te veranderen en meer te kijken naar wat er al wel goed gaat.

5. Ik kan dat niet (want ik kan het echt niet)

Seppe is een kei in lego bouwen, maar heeft het dus lastig met zwemmen. Ik kan dat niet
Luna heeft motorische problemen en heeft het lastig met leesbaar te schrijven. Elke keer ze dictee moet oefenen roept ze ‘ik kan dat niet!’

Volgens logopedist Marc Litière, onderscheiden we daarin 3 groepen:

  • De groep van kinderen die het op alle vlakken moeilijk hebben.
  • De groep die net iets minder mogelijkheden hebben.
  • de groep die in bepaalde dingen heel goed is, maar op andere vlakken minder goed.

Zij hebben de accepteren dat die zaken voor hen nu eenmaal lastig zijn. Dat die achterstand er nu eenmaal is.De manier waar jij hier mee omgaat is heel belangrijk. Wanneer je steeds tegen je kind gaat zeggen: je bent daar niet goed in, dit kan je niet, dit ga je nooit kunnen… dan creër je als vanzelf een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen.

Daarom is de benadering vanuit de talenten wel heel belangrijk.
Want ook al behoort je kind tot deze laatste groep, dan ook heeft je kind 12 talenten:

  • Misschien is je zoon of dochter net heel empathisch,
  • of is ze een goede helper.
  • Of misschien is je kind ene heel goede sporter, maar niet goed voor rekenen en taal.
  • Of misschien houdt je kind van grapjes.
  • Misschien is je kind een kei in ruzies oplossen
  • Of misschien is je zoon een kei in andere opvrolijken

Hoe meer je focust op wat je kind wel kan, op zijn/haar niveau, hoe meer zelfvertrouwen je kind heeft.

En nu?

Heeft deze podcast je geïnspireerd en getriggerd en begrijp je de boodschap achter de ‘ik kan dat niet’ en wil je vanuit de talenten je zoon of dochter helpen om het toch te kunnen?

Schrijf je dan nu in voor de Samen Groeien Academie. Want daarin leer ik jou de 12 talenten van je kind te kennen zodat je kind zijn/haar talenten zal erkennen en aanvaarden waardoor je steeds minder ‘ik kan dat niet’ zal zeggen en veel vaker ‘ik vertrouwen op mijn talenten dat ik kan het leren.

Je kan nog inschrijven tot vrijdagavond (23/04/2021). Om middernacht sluiten al weer de deuren.
Ben je te laat met inschrijven? Zet je dan zeker op de wachtlijst en wordt als eerste op de hoogte gehouden wanneer de deuren van de academie terug opengaan.

Merci voor het luisteren en ik hoop te mogen verwelkomen in de Samen Groeien Academie!

Katrien


Tags


Deze vind je misschien ook interessant: 

Aflevering 9: Met meer zelfvertrouwen naar school

Aflevering 8: Omgaan met schermgebruik

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!