fbpx

Aflevering 8: Omgaan met schermgebruik

Wat roept het gamen van je zoon of dochter bij jou op? Frustratie? Verdriet om de ruzies? Bezorgdheid?
Wat als ik jou vertel dat door het gamen het zelfvertrouwen van je kind zal groeien? Welk gevoel krijg je dan?
Je ontdekt mijn visie op gamen in deze podcastaflevering. 

Lees je liever?

Hieronder vind je een korte samenvatting van deze aflevering:

Omgaan met schermgebruik

Om direct met de deur in huis te vallen: er kunnen heel veel talenten in actie komen tijdens de schermtijd van je kinderen.

Echt waar?
Echt waar!

Ik denk maar aan het talent van:
– creatieve maker: bouwen in Minecraft, Zootycoon of Fortnite
– beeldorganisator: je kind ziet hoe het er zal uitzien en weet welke stappen er gezet moeten worden om dat doel te bereiken
– groepsdier: zich verbonden voelen met vriendjes die samen gamen
– grenzenverlegger: steeds beter willen worden en battles willen winnen

Talent in actie betekent dat je kind zichzelf kan zijn, mentale energie opdoet, hun potje veerkracht vult en zelfvertrouwen doet groeien (zie aflevering 2)

Hoe bepaal je hoeveel schermtijd je kind nodig heeft?

  1. Maak een onderscheid tussen educatief schermgebruik (schoolwerk), kennis vergaren/ideeën opdoen/opzoekwerk en gamen.
    Schermtijd voor school is ongelimiteerd. Het is een extra tool die leren bevordert en stimuleert.
    Voor de andere twee doeleinden zijn er wel duidelijk afspraken nodig.
  2. Hoe gaat je kind om met de schermtijd die hij krijgt? Observeer het gedrag van je kind tijdens en na het gamen. Is je kind rusteloos, agressief, boos, gefrustreerd? Barst je kind na de schermtijd uit in huilen of wordt je zoon of dochter hyperactief? Dan geeft je kind het signaal dat de schermtijd anders aangepakt mag worden.
  3. Pas de schermtijd aan aan de leeftijd van je kind. Kleuters krijgen minder schermtijd dan kinderen van de lagere school.
  4. Kijk ook eens mee. Leer de spellen kennen en ontdek waarom je kind er zoveel plezier van heeft.
  5. Maak duidelijke afspraken: waar, wanneer, waarom, wat en hoelang. Maak deze afspraken in samenspraak met je kind. En benadruk dat de afspraken die nu gelden een experiment zijn.
  6. Laat ruimte en tijd voor andere talenten in actie. Ook al komen er tijdens het gamen veel talenten in actie, het kunnen ze nooit allemaal zijn. Kinderen hebben ook beweging, sociale interactie (in real live) en ravottijd nodig.
  7. Kijk ook eens naar jezelf. Klopt jouw eigen gedrag met de boodschap die jij je kind geeft?
  8. Vermijd schermtijd een uur voor het slapengaan. Het blauwe licht beïnvloedt de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon en daardoor dus ook de slaapcycli. Een uur voor bedtijd dus liever geen schermen.

Schermtijd is dus niet slecht. Het kan ook ontspannend en leerrijk zijn. Elk kind is anders en heeft door zijn/haar talenten andere behoeften.
Wil jij zicht krijgen op de unieke eigenschappen en behoeften van je kind en wil je ontdekken hoe je vanuit die eigenschappen en talenten zelfvertrouwen kan doen groeien?

Schrijf je dan in voor mijn gratis webinar van dinsdag 11 mei.
Meer info en inschrijven ontdek je via deze link: www.katrienvancampenhout.be/webinar


Tags


Deze vind je misschien ook interessant: 

Aflevering 9: Met meer zelfvertrouwen naar school

Aflevering 7: De 5 boodschappen achter ‘Ik kan dat niet!’

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!