Waarom ik niet met kleuters werk

Na lang wikken en wegen stuurt ze me een mailtje. Ze schrijft dat ze hulp zoekt voor haar kleuter van 4 jaar. Een lief, onzeker en angstig kereltje.
Hij heeft bang dat zijn juffen boos op hem worden. Als de juf hem iets vraagt kruipt hij zo in zijn schulp dat hij niet antwoordt. Hij durft niets te vragen waardoor hij soms in paniek schiet omdat hij iets niet begrijpt.

Of ik hen kan helpen?
Neen, dat kan ik niet.

Omdat werken met talenten om van daaruit zelfvertrouwen te laten groeien pas goed werkt vanaf 6 jaar.

Waarom?

Ik leg het je hieronder graag uit:

1) Talenten van bij de geboorte

Talenten zijn als zaadjes die aanwezig zijn van bij de geboorte. Al vanaf de geboorte kreeg jouw zoon of dochter zijn of haar talenten mee.
Ze vertellen wie jouw kind echt is, waar ze blij van worden, goed in zijn, door ontspannen en energie van krijgen.

Deze talentenzaadjes zitten nog verborgen.
Klaar om te groeien en te ontwikkelen.
Maar wat hebben ze daar voor nodig?

2) De juiste bodem en omgeving

Net als bij echte zaadjes is de juiste bodem en omgeving heel erg belangrijk.

Een edelweissplantje zal enkel groeien op berghellingen, een waterlelie in een vijver, een cactus in de woestijn en weegbree in grasland waar veel op gewandeld wordt.

Dat werkt dus ook met talenten.
Pas als jouw kind in de juiste omgeving terecht komt zal dat talent groeien en in actie kunnen komen.
Zo kwam het talent van creatieve maker van onze zoon voor het eerst in actie toen hij een doosje Lego kreeg voor zijn vierde verjaardag.

Of ontdekte Stef het talent van ontstaansbegrijper toen zijn dochter op zesjarige leeftijd een boekje kreeg over de dino’s en ze hem de oren van zijn hoofd vroeg.

Het talent van ontrafelaar van Lies’ zoon werd zichtbaar toen hij een bouwpakket van Knex kreeg en hij geboeid zat te kijken hoe al die radars in elkaar pasten.

Hoe ouder je kind hoe vaker je zoon of dochter met een andere omgeving in aanraking kwam en er dus steeds meer talentenzaadjes konden beginnen groeien.
Aangezien kleuters nog maar een paar jaar aan het ontdekken zijn, zijn er dus nog niet zo veel talenten in actie kunnen komen.

3) Kleuters kopiëren

Talenten kan je ontdekken in het authentieke gedrag. Wat jouw kind vanuit zijn eigen motivatie doet.

Kleuters daarentegen kopiëren nog heel vaak het gedrag van papa en mama. Daar leren ze ontzettend veel uit. Ze zijn nieuwsgierig en willen doen wat jij als ouder doet.

Zo ging onze zoon zijn papa helpen met timmeren en stofzuigde hij mee de keuken. Maar ook onze dochter ging wat later mee timmeren en stofzuigen.
Evengoed wilden ze hun baard scheren, tanden flossen, de muur mee schilderen, de douche poetsen en elkaars haren knippen (aaaaaaaah!).

Zit daar talent?
Misschien, maar misschien ook niet.

Want enkele jaren later blijkt onze zoon effectief het talent van creatieve maker (bouwen en knutselen) te hebben en is onze dochter een mooimaker (haren knippen, de muur verven en poetsen).

Langs de andere kant heeft onze dochter het timmertalent niet en blijkt onze zoon geen mooimaker te zijn, ook al hielp hij mee stofzuigen.
Wat je kleuter dus doet, en graag doet, zegt nog niet altijd iets over de talenten, net omdat ze zoveel gedrag kopiëren.

4) Talent en zelfvertrouwen versus angst en onzekerheid.

Hoe meer talenten dagelijks in actie kunnen komen, hoe harder ze groeien en hoe meer zelfvertrouwen en veerkracht je kind zal hebben.

Omdat er bij kleuters gewoon nog niet veel talenten zichtbaar zijn (maximum 4 ofzo) kunnen we hen via de talenten nog niet zo goed in zelfvertrouwen laten groeien via de talenten.

Maar wat dan als je kleuter onzeker en heel angstig is?
Hoe kan dat dan opgelost worden?

Ik geef je hier graag de methodes waar ik in geloof en waar ik klanten met kleuters naar doorverwijs:

  • Ga op zoek naar een therapeute of coach gespecialiseerd in geboortepsychologie zoals bijvoorbeeld Daisy Boogaerts. Bij kleuters ligt er vaak geboortetrauma aan de oorzaak. Ook al voelde de bevalling en geboorte voor jou fijn, voor jouw kind kan die ervaring helemaal anders verlopen zijn. Die impact heeft veel gevolgen voor het gedrag van jouw kind.
  • Maak een afspraak bij een gecertificeerd bachbloesemsconsulent. Bachbloesems werken onderbewust en zetten recht wat moeilijk gaat. Tot voor kort begeleidde ik hier zelf ouders in, maar sinds september focus ik me voor de volle 100% op talenten bij kinderen. Ik verwijs jullie daarvoor graag door naar Suzanne van De Bosrank en Nina Van der Auwera van De wereld van Nina.
  • Een kinderosteopaat kan ook wonderen verrichten. Lichamelijke blokkades kunnen ook gevolgen hebben voor het emotioneel welzijn. Anke Bergen, Sandra Van Cantfort en Marieke Maris zijn hier expert in.
  • MNRI of reflexintegratie is fantastisch voor kinderen die echt last hebben van hun hooggevoeligheid, angsten, stress, spanningen, woede, leerproblemen als ASS, ADHD, dyslexie ,… . Als kinderen geboren worden zijn er primaire reflexen (zoals zuigreflex, schrikreflex, …) aanwezig die langzamerhand ontwikkelen naar meer complexe reflexpatronen.
    Hoe beter de reflexen geïntegreerd zijn, hoe doelgerichter we ons kunnen gedragen en bewegen. Als er nog actieve reflexen aanwezig zijn kunnen kinderen niet doelgericht en doeltreffend hun ‘taken’ volbrengen en volhouden en kan het verdere ontwikkeling vertragen of in de weg staan. Dat kost heel veel energie en kan heel wat frustraties met zich meebrengen.
    Ik werk hiervoor samen met kinderkine Valerie Cuypers en samen met Goedele Ruymaekers.
  • Een experte in kinderen ondersteunen in prikkelverwerking zowel bij over- als onderprikkeling en de emotionele gevolgen die daarmee gepaard gaan is Inge Adriaenssens.
  • Kinderen dragen soms rugzakjes mee uit ons verleden en zelfs dat van (over)grootouders. Sommige stukken waar zij mee worstelen zijn niet van hen en worden doorgegeven via het DNA. Betsy Vanbrabant en Barbara Maasakker zijn ongelooflijk goed in het losmaken van deze nutteloze rugzakjes.
  • Soms loop het gewoon niet lekker in je gezin. Het gevoel dat het vierkant draait, dat niet iedereen zijn plek kent en heeft. Een gezinsopstelling kan daarin veel verandering en inzichten brengen. Kristie Renaers van de Fonkelhut helpt je hierin op weg.
  • algemene creatieve coaching voor kleuters: Kristel Tobback, Het kleurenhuis.

Lees je deze blog als professional en ben ik jou als doorverwijsadresje vergeten? Stuur me zeker een mailtje!

Ik hoop dat jij als oudes via deze blog wat meer inzichten heb gekregen en dat je de juiste hulp mag vinden voor jouw prachtige kleuter. Want zoals je kan zien, zijn er zo veel geweldige experten waar je hulp kan vinden.

Als je een belemmering, angst of ontwikkelingsachterstand opmerkt of vermoedt bij je zoon of dochter, durf hulp zoeken. Vertrouw op je buikgevoel.

Wacht niet tot je kind vastloopt op de lagere school of zelfs nog later in het middelbaar/voorgezet onderwijs. Hoe sneller blokkades bij kleuters opgelost worden, hoe sneller ze in de lagere school de ruimte vinden om hun talenten en dus ook hun zelfvertrouwen te laten groeien.

Oh, en heb je al een zoon of dochter in de lagere school wiens talenten en zelfvertrouwen nog mogen groeien, dat ben zeker en vast welkom in de online training ‘groeien in zelfvertrouwen’.

Liefs,

Katrien

Samen Stralend Groeien met je gezin

Tags


Deze vind je misschien ook interessant: 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!