Omgaan met de angsten van je kind

Je kind heeft weer een paniekaanval: ‘Ik ga die taak nooit kunnen, die is veel te moeilijk!’ Je ziet de paniek in de ogen van je kind. Je voelt de angst in je buik.
Maar wat je ook zegt, je dochter wordt maar niet rustig. Integendeel.  Bij elke zin die je zegt wordt de paniek alleen maar groter.
Je voelt je zo intens verdrietig en zucht ‘ik weet het niet meer, ik weet het echt niet meer.’

Omgaan met de angstige gevoelens van je kind is niet zo eenvoudig. In deze blog vind je 6 tips hoe je helpend om kan gaan met angst.

Angst brengt ons in veiligheid

Angst is een emotie. Net als bang, boos, verdrietig, verliefd en blij zijn.
Het is gevoel.
Angst voel je in je lijf omdat het dan kan doen wat je moet doen: in beweging komen. (emotie komt van het Latijn emovare, in beweging zetten).

Emoties hebben een belangrijke functie: je in beweging brengen.
Angst zorgt ervoor dat je je kan beschermen door de vechten, te vluchten of te bevriezen zodat je terug in veiligheid kan komen. Het is dus een goede raadgever. Het helpt je overleven.

Erken je kind in zijn kind-zijn

Kinderen voelen zich vaak onveilig omdat ze zoveel omgevingen en situaties nog niet kennen. De omgeving of situatie voelt hen niet vertrouwd aan waardoor ze zich onveilig en dus angstig voelen.

Dit is voor elk kind volstrekt normaal.

Als ouder durven we dat al wel eens vergeten. We vergeten de situatie vanuit de beleefwereld van onze kinderen te bekijken: Onbekend en dus niet vertrouwd en onveilig.

Wij hebben dat als volwassene al allemaal mogen ontdekken. Voor jouw kind is dat pad nog onbewandeld en niet verkend.

Stel je dus regelmatig in de plaats van je kind en stel jezelf de vraag hoe jij er voor kan zorgen dat je kind zich wat veiliger kan voelen.

Welk klein stapje kan er wel?

Gun je kind leer-tijd

Susan Van Asten, van SOS kinderen en emoties, verwoordt het prachtig:

‘Als een kind geboren wordt, moet het alles nog leren. Ook leren omgaan met emoties en daar hebben ze onze hulp bij nodig.’

Zij benoemt de vier stappen die een kind te leren heeft als het aankomt op leren omgaan met emoties:

1)   Herkennen: wat is het dat ik voelt? -> Een emotie
2)   Benoemen: Hoe heet het wat ik voel? -> Ik voel me bang
3)   Accepteren: Ik mag me zo voelen. -> Ik mag me bang voelen voor een moeilijke taak
4)   Uiten op een gezonde manier. >Wanneer ik bang ben mag ik dat zeggen aan mijn mama en mag ik om hulp vragen.

Dat is heel wat!

En eerlijk? Ook wij leren hier elke dag in bij. Dus waarom verwachten we dan van onze kinderen dat ze perfect hun emoties kunnen (h)erkennen en benoemen èn er gepast op kunnen reageren?

Je kind mag bang zijn

Heel vaak wuiven we de angst van je kind weg:

  • ‘Daar moet je toch niet bang voor zijn.’
  • ‘Doe eens niet zo flauw, wees maar dapper en flink.’
  • ‘Dat is toch niet zo erg.’

Voor ons lijkt die angst heel banaal en overdreven, maar voor je kind is die echt. Ook de angst voor monsters onder het bed of de angst voor inbrekers

Door de opmerkingen van hierboven ga je onbewust een deel van je kind afwijzen. Sterker nog, heeft je kind weinig zelfvertrouwen dan is de kans groot dat je kind zich helemaal afgewezen zal voelen.

Geef angst geen groeikans

Omdat angst de neiging heeft om te groeien, kan je beter het vertrouwen van je kind aanspreken. Daardoor zal dat vertrouwen zich kunnen ontwikkelen

Wat zeg je dan beter:

  • ‘Ik begrijp dat je bang bent, maar je mag vertrouwen dat de hond naar zijn baasje zal luisteren.’
  • ‘Ik snap dat je dat akelig vind, je mag er op vertrouwen dat mama en papa de ramen en deuren elke avond op slot doen.’
  • ‘Ik begrijp dat je bang hebt dat het niet zal lukken, maar je mag vertrouwen op je talenten en wijsheid.’

Blijf zelf rustig

Zoals ik al eerder schreef ‘ alles wat je aandacht geeft groeit’, zeker angst.

Probeer als ouder dus zelf rustig te blijven. Als meegaan in de angst, zal die alleen maar groter worden.

Wat doe je dan best wel?

  • Focus op je ademhaling
  • Praat rustig, traag en zacht
  • Zak door je knieën en praat op ooghoogte
  • Wees begripvol
  • Push bij paniek je kind nooit, je duwt je kind verder de onveiligheid in.
  • Haal je kind desnoods uit de situatie weg.
  • Zet een kleine stap vooruit wanneer je kind weer helemaal rustig is.

Vind je deze blog zeer waardevol en wil je hier meer over leren?

In de SAMEN GROEIEN academie wijd ik een volledige masterclass over het leren omgaan met de emoties van je kind.

Interesse?

Hier vind je meer informatie over de SAMEN GROEIEN academie


Tags

angst, bang, kind, zelfvertrouwen


Deze vind je misschien ook interessant: 

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!